Karaktärer

Jag spelleder två kompisar i en rollspelskampanj och efter vårt senaste möte har det uttryckts undran om hur man får mer kött på benen i en karaktär i själva skapandet av den.

En karaktär är i grund och botten ett antal slag av tärningar som definierar hur stor, smart och viljestark osv karaktären är. Men det är långt ifrån sanningen ändå. Man kan och bör börja i att hitta på eller komma på ett koncept på en karaktär som man vill spela. Man får inspiration från film, böcker, serietidningar, sin bästis morfar eller varifrån som helst. Det spelar ingen roll. Problemet här är att den karaktär man skapar kommer vara så oerhört mycket kassare än den bild man målat upp för sig. Man får tänka på att det man skapar är fröet till den coola hjälten man kommer att vara i äventyrets slut.

Och visst. Nu har man slagit fram grundegenskaperna och passat in dem i själva konceptet. På med lite standardutrustning så är man egentligen good to go. Men det finns frågor… Och därför är det bra med en karaktärsbakgrund. Hur avancerad man vill ha denna varierar från spelledare till spelledare. Vissa vill ha en biografi, helst inbunden som dag för dag redogör vad karaktären har gjort fram till den dagen då han går in på värdshuset och möter den mystiske gamle gubben. Vissa vill bara ha stolparna. Var kommer karaktären ifrån? Har hen syskon? Har hen gjort något kriminellt? Vilka drömmar har hen? Och så vidare.

Det som är tanken är dels att spelaren ska få en djupare förståelse för sin karaktär och samtidigt bygga någon form av relation. Har du  lagt tid på att sätta kött och hud på det skelett av tärningsslag du slagit fram är du lite mer rädd om karaktären. Spelledaren gynnas också av en bakgrund för då kan det plötsligt dyka upp en syster eller den gamle fängelsevakten från finkan man satt i för två år sen och som man spelade kort med. Allting blir inte nytt för spelarna.

Ett bra (men dock flummigt) verktyg används i spelet Nephilim. Det har jag skrivit om i ett gammalt inlägg.

Andra frågor man kan ställa är: Vad driver karaktären? Vad är dess käraste ägodel och varför? I vilka förhållanden växte karaktären upp? Vilken är den bästa dagen i karaktärens liv och varför? Hur reagerar karaktären när någon den bryr sig om blir hotad?

Det är svårt utan erfarenhet. Att tänka sig scenarion som man kan utsättas för och sedan tänka ut hur en karaktär man knappt känner kommer att reagera. Det är som när man kommer på för sent vad man borde ha sagt i en konflikt… Fast tvärt om… Eller kanske inte.

Men för att knyta ihop säcken. Konceptet kommer alltid först. Ta inspiration från saker du tycker om. Gillar du Modesty Blaise men vill spela man. Tänk på Willie Garvin. Vill du inte spela kvinnokarl… Fine… Tänk Willie Garvin, med sitt kriminella förflutna och allt. En cool kille som inte vet alls hur man pratar med kvinnor. Det måste vara frustrerande… Hur får han utlopp för den frustrationen? Timme efter timme i kampsportsarenan. Okej, då är han bra på karate då. Hans käraste ägodel är en berlock som han alltid har runt halsen. Det är en bild på hans mamma som försvann när han var liten. Han har väl egentligen alltid letat efter henne. (Tips till spelledaren… Mamman letar efter honom och hon vill döda honom.) Han tackar aldrig nej till en gratis middag. Han delar inte med sig av mat. Det är mot hans principer. (Stulet från Joey i vänner) Han måste ha ett coolt namn. (inte Ville Gardin) (även om det hade funkat i mutant…) Det sitter mycket i ett namn. Man vill inte leka med klyschor men samtidigt så måste man ändå hålla sig i närheten. Wolverine hade inte varit lika tuff om han hetat Sören Fjodorsson till exempel. Däremot vill man inte gå over the top och döpa sin karaktär till Awesome McCool heller. Vi döper vår exkriminelle kampsportsspecialist till Thomas Crowe. Det låter helt okej och inte för fjantigt.

Och så fortsätter man så. Sedan slår man fram grundegenskaper och passar in dem där man vill. Ibland slår man inte så bra och då får man antingen anpassa sitt koncept eller fjäska oerhört mycket för sin spelledare. Det kan vara en utmaning för fantasin att skapa en komplett karaktär. Om det ens är möjligt.

Ibland hjälper det med en bild. Och det finns gott om inspiration på nätet. Man behöver inte rita själv. Man kan klippa och klistra. Heromachine är ett bra verktyg för vissa ändamål. Annars kan man också bara skriva en karaktärsbeskrivning. Thomas Crowe är lång och smidig. han rör sig graciöst. Ett resultat av all kampsportsträning. Han har brunt hår kammat åt vänster. Han håller det relativt kort. Men han kör inte med trimmer. Han har kraftiga ögonbryn och tvådagarsstubb. Han har en vänlig blick. Blå ögon. Näsan ser ut att ha varit knäckt ett par gånger och förstör lite de annars rena drag hans ansikte har. Han går oftast klädd i blått och grått. Han har en tatuering på ena handryggen. En komplicerad geometrisk symbol som är ett tecken från hans kriminella dagar. Han tar inte bort den för att han har den som en påminnelse om att hålla sig på den smala stigen… Och så vidare.

Att i rollspelet råka ut för något och behöva tänka ut hur man ska ta itu med situationen blir lättare om man har en bakgrund i någon form. Något att falla tillbaka på. Någon längre fram på vägen blir rånad mitt på ljusan dag. Har din karaktär varit rånaren och vill gottgöra för sina illdåd så kanske hen hjälper till att kämpa mot rånaren på ett smart sätt. Om din karaktär förr var den som hela tiden blev rånad och nu tränat upp sig till en biff som är redo att ge igen kanske hen reagerar annorlunda och springer hetlevrad in i fighten istället. Resultatet är det samma. Orsaken till handlingen är annan. Kanske är din karaktär en falsk tjuv och ser att rånaren glömde kolla i offrets skor. Så du väntar tills rånaren dödat sitt offer och går sedan fram och rensar strumporna från de gömda juvelerna.

Vem vet… Du bestämmer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *